Randamentul motorului termic
Un motor termic este un dispozitiv ce primește căldură de la mediul exterior prin arderea unui combustibil, o transformă parțial în lucru mecanic și cedează mediului exterior restul de căldură.
Randamentul motorului termic este:
![eta equals L over Q subscript p r i m i t end subscript equals 1 minus fraction numerator open vertical bar Q subscript c e d a t end subscript close vertical bar over denominator Q subscript p r i m i t end subscript end fraction less than 1](/resources/plugins/ckeditor//plugins/ckeditor_wiris/integration/showimage.php?formula=85e5f605cbbcc47f1239703d51ad9d14.png)
Motorul Otto
Motorul Otto este un motor în patru timpi (pistonul efectuează patru curse în interiorul cilindrului) ce folosește drept combustibil un amestec format din aer și vapori de benzină. Amestecul combustibil este introdus într-un cilindru cu piston unde arde și produce căldură și lucru mecanic. Cursele liniare ale pistonuliui în interiorul cilindrului sunt transformate în mișcare circulară de către un sistem bielă manivelă.
Într-un sistem de coordonate p - V timpii motorului Otto sunt reprezentați astfel:
![](https://lectii-virtuale.ro/images/upload/files/fizica/termodinamica/Motor_Otto.png)
Timpii motorului Otto sunt:
Timpu I - Admisia (A - 1), izobară
Timpul II - Compresia (1 - 2), adiabată
Timpul III - Explozia sau Aprinderea (2 - 3) și Detenta (3 - 4), izocoră urmată de o adiabată
Timpul IV - Evacuarea (4 - 1 și 1 - A), izocoră urmată de o izobară
Motorul primește căldură la timpul III și tot la timpul III efectuează lucru mecanic. La timpul IV motorul cedează căldură exteriorului.
Dacă notăm raportul de compresie, adică raportul dintre volumul maxim cuprins în cilindru și volumul minim:
![epsilon equals V subscript 1 over V subscript 2](/resources/plugins/ckeditor//plugins/ckeditor_wiris/integration/showimage.php?formula=f7dddbf159f1b974033b32dc223d9746.png)
atunci randamentul motorulu Otto este descris de relația:
![eta equals 1 minus 1 over epsilon to the power of gamma minus 1 end exponent](/resources/plugins/ckeditor//plugins/ckeditor_wiris/integration/showimage.php?formula=d3004808ab27dbc1111a83332d825357.png)
unde γ este coeficientul adiabatic.
Motorul Diesel
Motorul Diesel este tot un motor în patru timpi care folosește drept combustibil picături fine de motorină ce sunt introduse în cilindru cu o pompă de injecție ce se autoaprind și ard producând căldură și lucru mecanic.
Într-un sistem de coordonate p - V timpii motorului Diesel sunt reprezentați astfe:
![](https://lectii-virtuale.ro/images/upload/files/fizica/termodinamica/Motor_Diesel.png)
Timpii motorului Diesel sunt:
Timpu I - Admisia (A - 1), izobară
Timpul II - Compresia (1 - 2), adiabată
Timpul III - Arderea (2 - 3) și Detenta (3 - 4), izobară urmată de o adiabată
Timpul IV - Evacuarea (4 - 1 și 1 - A), izocoră urmată de o izobară
Motorul primește căldură la timpul III și tot la timpul III efectuează lucru mecanic. La timpul IV motorul cedează căldură exteriorului.
Dacă notăm:
![epsilon equals V subscript 1 over V subscript 2 space ș i space rho equals V subscript 3 over V subscript 2](/resources/plugins/ckeditor//plugins/ckeditor_wiris/integration/showimage.php?formula=49cea5a5f68991f7737a05db7c2d55dc.png)
atunci randamentul motorului este:
![eta equals 1 minus fraction numerator 1 over denominator gamma epsilon to the power of gamma minus 1 end exponent end fraction fraction numerator rho to the power of gamma minus 1 over denominator rho minus 1 end fraction](/resources/plugins/ckeditor//plugins/ckeditor_wiris/integration/showimage.php?formula=d93984045333b16747a050dbd6e02773.png)
unde γ este coeficientul adiabatic.